Insamlingen är nödvändig för att Barncancerfonden ska kunna finansiera forskning och stötta drabbade familjer. Under 2016 slog den åter rekord.

– Det är roligt att se hur vår satsning på insamling från privatpersoner och företag har gett effekt, så att vi kan säkerställa att mer forskning genomförs, säger Åsa Blomberg, chef för företagsinsamling på Barncancerfonden.

Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. På vägen dit krävs att fler barn överlever, och för det krävs pengar till forskning. Generösa företag och privatpersoner bidrar tillsammans i kampen. Under 2016 samlade Barncancerfonden in rekordsumman 365 miljoner kronor.

bild: David Polberger

– Vi är oerhört tacksamma över det stora engagemang som både privatpersoner och företag visar, för nu kan vi verkligen satsa på banbrytande forskning för att nå vår vision att utrota barncancer. Därför är bidragen viktiga, säger Åsa Blomberg.

Privatpersoner bidrar på en mängd olika vis i kampen mot barncancer. Att fler och fler deltar, menar Karin Nedersjö, tf chef för kommunikation och privatinsamling, är en effekt av ett långsiktigt varumärkesarbete.

– Vi sätter hela tiden barnet i fokus och arbetar kontinuerligt med den blå stolen som symbol, säger Karin Nedersjö.

Under året fick Barncancerfondens Givarservice emot 43 000 samtal, med en total aktiv samtalstid på 60 dygn. De tog emot och besvarade 8 300 mejl.

Barncancerfondens månadsgivare kallas Barnsupportrar. Under 2016 ökade de i antal från 25 000 till 33 000. Många tillkom under Barncancergalan – det svenska humorpriset.

– Vi är helt beroende av gåvor från engagerade medmänniskor. Oavsett om du blir Barnsupporter, startar en egen insamling eller ger en gåva när du kan, så bidrar du till forskningen som gör att fler barn överlever cancern, säger Karin Nedersjö.

Under 2016 tog Barncancerfonden emot 709 000 gåvor. Fler och fler väljer att testamentera pengar till Barncancerfonden. Andra skänker ett bidrag som gåva vid högtider, eller som minnesgåva. Totalt skänktes 52 000 minnesgåvor under året. Många skänker en engångssumma när plånboken tillåter, via webben, sms, swish eller inbetalningskort. Det finns även många entusiastiska privatpersoner som hittar kreativa sätt att samla in pengar till organisationen.

Lisette Selenström, 17 år, har pärlat och sålt armband – och på så sätt dragit in en kvarts miljon kronor till Barncancerfonden.

– Jag ville ge mycket för jag ville göra skillnad, säger Lisette.

Andra väljer att bidra och samtidigt göra något bra för sig själva och sin hälsa, de deltar i något av insamlingsinitiativen som kombinerar motion och välgörenhet. Genom Ride of Hope, Swim of Hope, Walk of Hope och Spin of Hope finns möjlighet att röra på sig tillsammans med kompisar eller kollegor – och samtidigt bidra ekonomiskt till Barncancerfonden. Under 2016 drog idrottsevenemang in 35 miljoner kronor till Barncancerfondens verksamhet.

Flera företag väljer att samarbeta med Barncancerfonden för att skapa stolthet hos anställda, arbeta med sitt varumärke och göra gott.

– Allt fler företag upptäcker att det är värdeskapande för dem att arbeta aktivt med Barncancerfonden i CSR-arbetet, säger Åsa Blomberg.

Företagsgivarna bidrog med 58 miljoner kronor under 2016. För Aron Anderson är det självklart att bidra. Han hade själv cancer som liten och blev rullstolsburen som följd. Under det senaste året har Team Aron samlat in 6,5 miljoner kronor till cancerdrabbade barn, bland annat genom att bestiga Kilimanjaro, cykla till Paris med armcykel och åka skidor till Sydpolen.

– Jag hoppas att insamlingen kan bidra till att färre barn ska få cancer och behöva gå igenom det jag gjorde som liten, säger han.

Ett annat initiativ är Team Rynkeby, där 1 600 cyklister fördelade på 38 lokala lag från Sverige, Danmark, Finland, Norge och Färöarna tillsammans cyklade till Paris 2016. Det som började med att elva personer knutna till Rynkeby Foods blev sponsrade för att cykla till Paris och se Tour de France 2002, har växt till ett stort välgörenhetsprojekt. I år är det 44 team som medverkar. Förra året samlade de svenska deltagarna in 19 miljoner kronor till kampen mot barncancer.

– Det är många goda hjältar som tillsammans skapar möjligheter och hopp för barn och familjer som drabbas av cancer, säger Paul Chronqvist-Svensson, landschef för Team Rynkeby Sverige.


Gå till 2016 i korthet