Det började med en liten verksamhet i en källare. I dag drar Petra Jonsson med företaget Majas Cottage in miljontals kronor per år till Barncancerfonden. – Jag vill inspirera andra till att göra något liknande, säger Petra Jonsson.

När Petra var gravid med sin dotter Maja fick en vän till henne diagnosen bröstcancer. Samtidigt som hon kände en enorm sorg över vad hennes väninna behövde gå igenom kom en oro över hennes eget barn i magen. Tänk om hennes dotter skulle kunna drabbas av cancer? Petra kunde inte släppa tanken – utan kände att hon måste göra något för barncancerforskningen.

Resultatet blev Majas Cottage, en serie med ljuslyktor i en rad olika design som hon säljer till förmån för Barncancerfonden.

bild: David Polberger

– Samtidigt som vi tänder en lykta tänder vi ett hopp för barnen, säger Petra Jonsson.

Första året kunde hon skänka 24 000 kronor till Barncancerfonden. Fem år senare, 2016, blev siffran två miljoner kronor.

– Jag hade inte kunnat föreställa mig att det skulle bli ett sådant intresse för produkterna. Det har varit en väldigt positiv utveckling, säger Petra.

Solskenshistorian började i Petras källare. Dit kom lådor med produkter som hon hade designat och beställt från tillverkare. De packades om och skickades ut till återförsäljare. Petra hade också ett showroom i källarlokalen.

– Jag åkte land och rike runt för att besöka alla butiker och få dem att bli återförsäljare. I dag säljs lyktorna genom inredningsbutiker, livsstilsbutiker och blomsterbutiker. Tio procent av återförsäljarens pris går till Barncancerfonden. Petra säljer också produkterna genom sin webbshop och gårdsbutik, då får organisationen hälften av den intjänade summan.

Men det är hennes återförsäljare som är de bästa ambassadörerna för lyktorna.

– Vi är alla jättestolta och glada. Våra återförsäljare har återkommit eftersom de vill känna att de är en del av något. Det blir också intima och bra samtal i butikerna kring ämnet barn och cancer.

Till andra företag som vill arbeta med välgörenhet har Petra Jonsson konkreta tips. Hon tycker främst att det är viktigt att fokusera på en organisation.

– Sprider du ut dig på flera organisationer är det svårare att få genomslag. Bestäm dig för vem du egentligen vill stötta och ha en dialog med dem. Dessutom krävs hårt arbete och vilja.

– Vi kopplar aldrig av. Det är vår styrka. Och vi är närvarande bland våra återförsäljare och har en dialog med kunderna, säger Petra Jonsson.

Katarina Gustafsson, kundansvarig för företagssamarbeten på Barncancerfonden, vill uppmuntra företagen att tänka igenom varför företaget vill inleda ett samarbete och vad man vill uppnå med det.

- Utöver insamlingen till ett ändamål kan det handla om att till exempel stärka sitt varumärke eller öka medarbetarnas engagemang, säger Katarina Gustafsson, kundansvarig för företagssamarbeten på Barncancerfonden.


Gå till 2016 i korthet