BMW:s insamling till Barncancerfonden slår rekord år efter år. Samtidigt når företaget nya kunder. Nyckeln till framgångskonceptet är att få med varje medarbetare på tåget. – Det finns en intern stolthet kring arbetet och många personer ute i organisationen har egna idéer om hur vi ska samla in pengar, säger Anders Brocknäs, BMW:s vd.

För fem år sedan beslutade sig BMW:s vd och hans medarbetare för att de ville inleda ett samarbete med Barncancerfonden. De såg en potential i att kunna göra gott för barncancerforskningen och på samma gång kunna komma i kontakt med fler kunder. Ett koncept kring provkörning av BMW:s bilar testades och blev snabbt en succé. För vare kund som provkör en bil skänker BMW 100 kronor till barncancerforskningen. I fjol utfördes 38 500 provkörningar under kampanjtiden, vilket är mer än ett femfaldigande sedan start. Det gav nära fyra miljoner kronor.

- Vi har vuxit kraftigt varje år och haft starka försäljningssiffror under kampanjen. Vi har nått väldigt många personer som vi tidigare inte har kommit i kontakt med, säger Anders Brocknäs.

bild: BMW

Fördelarna stannar inte där. Samarbetet inom företaget har blivit bättre och medarbetarna har kommit närmare varandra, något som Anders Brocknäs har sett på flera håll. Vid ett tillfälle var han med om att han skulle hålla en presentation kring arbetet med Barncancerfonden då en person i publiken började gråta. Det visade sig att hon inte hade vågat berätta för sina arbetskamrater att hon hade ett barn som drabbats av cancer.

- Det var en oväntad situation, men det var fint att se att kollegorna hittade ett sätt att ta hand om henne och att de kunde hjälpa henne genom en svår situation. Medarbetarna känner också stolthet över att de gör något bra. Det är en nyckel till att de kan slå rekord varje år.

– Vi är 1 000 personer i nätverket och det här har vi gjort tillsammans. Varje gång som vi träffar återförsäljare tar vi upp Barncancerfonden. Det gör att vi har många lokala initiativ, som att 50 personer cyklade Ride of hope. Det är också anställda som har samlat in pengar under en fotbollsmatch eller genom att gå runt till grannar.

För att hålla ångan uppe i företaget för femte året i rad åker Anders Brocknäs och representanter från Barncancerfonden runt till alla 39 återförsäljare.

När BMW beslutade sig för att arbeta med Barncancerfonden bestämde de att göra det fullt ut. Det har lett till att de även har spridit mycket information om barncancer, bland annat genom tv-reklam. Under 2017 hoppas företaget kunna slå insamlingsrekord igen. Det krävs nya vägar för att klara av det, men Anders Brocknäs är fast beslutsam om att barncancer är en fråga som är värd att kämpa hårt emot.

– Det är en sjukdom som är oerhört orättvis. Det är svårt att se att barn ska behöva drabbas av cancer, säger han.

Åsa Blomberg, chef för Barncancerfondens företagsinsamling, arbetar för att hitta upplägg som passar både Barncancerfonden och företagen.

– BMW har gjort en makalös resa med sitt CSR-samarbete. De är ett föredöme för hur företag bör arbeta med CSR för att få det framgångsrikt, säger hon.


Gå till 2016 i korthet