OS-stjärnan Sarah Sjöström blev Barncancerfondens affischnamn förra året. I en kampanj har hon med hjälp av Nike, 8 år, attraherat nya Barnsupportrar till organisationen. - Sarah tyckte att det var väldigt inspirerande att träffa Nike, säger Anne Bergsten, varumärkesansvarig på Barncancerfonden.

OS-simmaren Sarah Sjöström är en hjälte genom de bragder hon gör i simbassängen. Men åttaåriga Nike är ändå den stora hjälten för att hon har kämpat mot germinom, en elakartad hjärntumör, som hon nu är fri ifrån. Det är budskapet i kampanjfilmen med de två hjältarna Sarah Sjöström och Nike, som lyfter fram Barncancerfonden och de cancersjuka barnen.

Sarah Sjöström valde att bli organisationens ambassadör och affischnamn i fjol och filmen spelades in före OS. Kampanjens mål är att attrahera fler personer och företag att bli Barnsupportrar. - Det har varit fantastiska möten mellan Sarah och Nike och de har haft en fortsatt kontakt efter att de har träffats, säger Anne Bergsten.

bild: Ulf Lundin

Peter ”Foppa” Forsberg har tidigare varit affischnamn och är även så i fortsättningen. Tillskottet med Sarah Sjöström ses som mycket positivt inom Barncancerfonden.

- Vi ville ha någon som var lika folkkär som Foppa och som möjligen tilltalade en något yngre målgrupp. Sarah känns som en frisk fläkt som är på toppen av sin karriär, säger Anne Bergsten. Sarah Sjöström och Foppa medverkade på Barncancergalan – det svenska humorpriset, tillsammans med Nike och Mattias. Mattias har behandlats för ALL, akut lymfatisk leukemi, och är i sällskap med Foppa aktiv i den tidigare kampanjen som också syftar till att få fler Barnsupportar till Barncancerfonden.

I dag överlever drygt 80 procent av alla barn som drabbas av cancer. Men fortfarande dör 20 procent av barnen. Om dödligheten för barncancer ska fortsätta att sjunka behövs mer pengar till forskningen.

- Nu när till och med Sarah och Foppa är Barnsupportrar hoppas vi att fler följer i deras fotspår, säger Anne Bergsten.


Gå till 2016 i korthet